Havana is het begin en het einde - Reisverslag uit Playa Girón, Cuba van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Havana is het begin en het einde - Reisverslag uit Playa Girón, Cuba van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Havana is het begin en het einde

Door: Matthijs Pontier

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

31 Augustus 2013 | Cuba, Playa Girón

Na een welverdiende lange nacht gaan we douchen en zitten voor het ontbijt. De koffie staat al klaar en de chillIsaus is ingeruild voor een meer bij het ontbijt passende spuitfles Cubaanse honing. Niet veel later wordt de rest van het ontbijt geserveerd, heb beste dat we in Cuba zullen hebben. Naast de gangbare tortilla met brood, Mangosap, mango en ananas krijgen we hier ook guave, koekjes en yoghurt. Dat laatste heeft Isa op rijs flink gemist (en se durfde het niet te kopen bij peso tentjes).
We geven Pablo een scheermesje cadeau nadat hij zegt dat deze in Cuba erg slecht zijn. Als ik water wil halen bij de publieke drinkwatervoorziening, blijkt dat er geen draaidop op het kraantje zit. Pablo heeft door wat ik probeer en winst me naar een afgedekte ton in zijn tuin. Het zou medicinaal water moeten zijn. Isa koopt nog een fles water bij het hotel.
Rond 11.30 proberen we de viazul bus te pakken voor het huis van Pablo, die ons hier actief bij helpt, met een hoedje op dat hij eerder probeerde te verkopen voor 2 cuc. Na een half uurtje uitkijken zien we de bus, die nu gelukkig wel voor ons stopt. Het blijkt de bus naar varadero te zijn, waarvoor we een kaartje van 10 cuc pp moeten betalen. In varadero moeten we overstappen op een andere bus, die opnieuw 10 cuc pp zal kosten.
In varadero staat een taxi-regel-mannetje, waarmee we een gedeelte taxi naar het parque central vlakbij onze casa in Havana regelen voor dezelfde prijs als viazul: 10 cuc pp. De eerste medepassagier die in een buitenwijk van Havana uitstapt betaalt maar 5, maar dat is hoe het hier gaat.
We worden afgezet bij het Capitool. Aan alle mensen die een taxi aan willen bieden zeg ik dat ik wel een casa voor 15 wil. Bij de eerste fietstaxi is het raak en hij rijdt ons naar een casa waar hij bevriend mee lijkt te zijn, 3 minuten rijden verderop in havana vieja. Ik moet de twee nachten vooruit betalen en moet daarom naar het wisselkantoor om de hoek. Ik moet daar verplicht met de fietstaxi naar toe, maar toch vindt hij dat ik ervoor moet betalen. We settelen uiteindelijk op 2 cuc.
Isa gaat achter het internet bij hotel parque central nog wat puntjes op de i zetten voor haar studieopdracht en ik loop rond door Havana vieja en koop nog wat dingen om mee naar huis te nemen. Als Isa klaar is, eten we comida criolla met vis tegenover tsunami. Ik eet er een caldazo bij, een soort soep. Isa neemt yoghurt achteraf. Met een volle buik doen we nog een drankje op het pleintje met veel locals bij ons in de buurt en gaan we naar bed.

Isa wil s ochtends nog even internet checken om te kijken of ze nog feedback heeft gehad om haar opdracht verder mee te verbeteren. Ze blijkt er niks meer aan te kunnen doen, dus we gaan lekker rondwandelen. We kopen wat dingetjes om mee te nemen bij 'el bulevar' en kopen onderweg wat hapjes bij peso raampjes.
Als we daarmee klaar zijn wandelen we naar Havana vieja en bezoeken we wat museumpjes: onder andere de casa de asia en het museum van de CDR. Dit is een soort Cubaanse stasi die revolutie moet beschermen en de oorzaak vormt dat veel mensen tegenover ons niet kritisch over Cuba durven te praten, laat staan voor de camera. Het museum valt me eigenlijk wat tegen. Er staan met name wat voorbeelden van oorkondes die mensen krijgen als ze zich vrijwillig voor de CDR inzetten. Ik had op wat meer schreeuwerige propaganda gehoopt.
We dineren bij een terrasje in Havana vieja, met gehakt op zijn Havana's en vis, met rijst en bonen natuurlijk. Het is wel lekker, maar niet zo veel. Na het eten wandelen we naar vedado. Het is een flinke tocht, en als we er aankomen is Isa best wel moe, dus nemen we een aantal stops. We eten een bolletje ijs voor een peso bij coppelia, de nationale ijssalon. Het is wel lekker, maar niet zo super bijzonder als waar we op gehoopt hadden. Roomijs is immers een specialiteit in Cuba en coppelia zou de crème de la crème moeten hebben.
De volgende stop is bij een Mexicaans restaurant waar je met peso's kunt betalen. We delen een vegetarische burrito met kaas voor 20 pesos. We krijgen twee kleine burritos met wat sla en guacamole ernaast. de guacamole smaakt echt Mexicaans, met koriander en limoen. Ook krijgen we groene pittige saus erbij, die echt goed pittig is.
Na het eten stoppen we weer even bij het kruispuntje waar alle locals zitten en drinken we nog wat. Ik heb nog een interessant gesprek met een construction worker. Ook in Cuba schijnt het nu lastig te zijn om werk te vinden in die sector.
Ter gelegenheid van de laatste Cubaanse avond in Cuba gaan we luxe uit, naar Habana Cafe bij een groot luxe hotel. De entree. is 10 cuc en de drankjes hebben Nederlandse prijzen. In het midden staat een groot cirkelvormig podium waar een soort Las Vegas achtige show wordt opgevoerd, met veel dans en zang. Om de 5 minuten wordt er gewisseld van show zodat het nooit gaat vervelen. Het varieert van vrouwen met pauwenveren, tot mannen die liedjes zingen, tot verschillende dans acts in met name Cubaanse stijlen. Wanneer de show afgelopen is wordt er een aanzet gedaan om iedereen de dansvloer op te krijgen, maar wij zijn nogal moe en nemen voor 5 cuc de taxi naar huis.

We ontbijten deze ochtend met verschillende broodjes bij peso raampjes. We eten onder andere boordjes met kaas, jam en kaas en omelet met ham en kaas. We hebben nog een kort gesprekje met 2 Canadezen die ook al een maand in Cuba zijn. We kopen nog wat dingetjes om mee te nemen bij el bulevar en daar blijkt nu een optreden op straat te zijn met dansende en zingende kinderen. Ik vermaak me nog het meest vanwege een oude man die lege blikjes verzamelt om te recyclen en helemaal los gaat.
Op de terugweg richting Havana vieja zie ik een cafeetje waar je voor 6 peso's een tapbiertje kunt bestellen, behalve carnaval het goedkoopste wat ik gezien heb. Ik besluit er een biertje en wordt direct aan tafel uitgenodigd bij een local die met name sigaren blijkt te willen verkopen.
We lunchen bij een restaurantje dat Hanoi heet, maar dat verder geen Vietnamees eten verkoopt. Isa neemt kip omdat ze de laatste keer van haar vegadieet kan afwijken en ik neem ropa vieja. Het is niet heel bijzonder, maar verder best lekker. In de binnentuin is live muziek en staan er judo wedstrijden aan. Een van de Cubanen wint, maar de Nederlander verliest helaas.

Tags: fietsen, show

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Matthijs

Ik schrijf hier over de reizen die ik maak.

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 30798

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2013 - 02 September 2013

Cuba

08 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Centraal Amerika

13 Juli 2012 - 02 September 2012

Rusland, China en Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: