Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Shanghai

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

28 Augustus 2012 | China, Shanghai

28.08 Shanghai
's Ochtends komen we aan in Shanghai. Yuanbo, een couchsurfer, heeft gestuurd dat ze ons wel wil hosten. Ze moet alleen 8:00 's ochtends de deur uit. Dat is eerder dan dat we bij haar kunnen zijn, dus we geven onze spullen af bij het huisje van de bewakers van de poort.
We pakken de metro naar Old Shanghai. Het ziet er inderdaad nog verbazend authentiek uit hier. Niet alles wat een beetje oud is lijkt weggebulldozerd te zijn. Als we bij de Yuyuan Bazaar aankomen is het wel weer wat meer nagebouwd dan echt oud. We lopen wat langs de winkeltjes, snacken met een room-in-bladerdeeg-taartje en gefrituurde krab. Als we een nonnenkloostertje proberen te vinden lopen we een toeristisch oud stadje in. Hier wordt je constant van alles aangesmeerd. Met name de mensen met een soort rollertjes voor onder je schoenen zijn volhardend. We worden er nogal melig van zo na een nachtje in de trein en halen wat geintjes met ze uit.
We lopen wat verder door naar 'The Bund', het stuk aan de rivier waar de Oriental Wall Street staat, inmiddels een soort verzameling relatief oude Westerse gebouwen die er wel apart bij staan tussen alle wolkenkrabbers van Shanghai.
Op de promenade langs de rivier heerst een strak regime. Als je op de verkeerde plek gaat zitten, of een beetje onderuit gaat liggen op een bankje waar je eigenlijk netjes hoort te zitten komen er fluitende mannetjes op je af die gebaren dat je je dient te gedragen zoals het behoort. Erg grappig allemaal.
We lopen over East Nanjing Road richting People's Park. East Nanjing road is een soort Westerse winkelstraat. Bij People's Park eten we wat in de food street. Het is niet echt meer een straat met kraampjes met eten, maar meer een straatje met een aantal goede budget-restaurantjes. Ik eet een soort noodle soep en Isa een rijstgerecht met vis en aubergine.
Als Yuanbo thuis komt gaan we ook die kant op. Ze vindt het leuk dat we er zijn en heeft veel te vertellen over de huidige problemen in de Chinese economie. Er is een flinke huizenbubbel en de groei van de economie lijkt voor een groot deel kunstmatig. Voor zover de toename in welvaart echt bestaat profiteren alleen de allerrijksten ervan. Lonen stijgen wel, maar prijzen stijgen net zo hard mee. In China bestaat een erg grote ongelijkheid in welvaart; iets waar zeker een land wat zich communistisch noemt voor zou moeten schamen.

29.08
Yuanbo moet de volgende ochtend vroeg op. Isa slaapt lekker uit en ik kom erachter dat een vrij groot bedrag wat ik eerder in Leshan heb geprobeerd te pinnen maar niet ontvangen heb, wel van mijn rekening is afgeschreven. Ik heb ASN inmiddels gemaild en hoop dat ik het gewoon nog terugkrijg.
We zijn door Yuanbo uitgenodigd om met haar en een collega te gaan lunchen in het Jinmao gebouw waar ze werkt, een van de hoogste torens van Shanghai. Eerst staan we bij de verkeerde toren en als we aankomen heeft ze heeft al eten besteld, met vlees. Na wat gewissel van borden heeft Isa alsnog een vegetarische maaltijd. Het is allemaal erg lekker en als we uitgegeten zijn blijkt Yuanbo de rekening al betaald te hebben.
Nadat we nog wat rond de wolkenkrabbers in de buurt hebben gelopen gaan we naar het Shanghai Museum. Als ik een slokje van mijn water heb genomen om te bewijzen dat het geen bom is mogen we naar binnen. Na een flinke dosis Chinese kunst bieden we Yuanbo, die nog op haar werk zit, aan om vanavond voor haar te koken.
We gaan naar de supermarkt en halen ingredienten voor een Nederlands-achtige maaltijd, met aardappels, een soort prei, paprika, tomaat, aubergine, ei, een soort roomkaas en nog-niet-gefileerde zalm. Yuanbo kookt eigenlijk nooit en vindt het leuk dat wij dat wel doen, al drukt ze ons wel een paar keer op het hart voorzichtig te doen met haar mes.
We kijken nog wat Engelstalige TV: Empire, een serie waarin Julius Caesar wordt vermoord. Tussendoor is er reclame die specifiek is gericht op Shanghai.

30.08
Als we wakker worden pakken we onze tassen in en droppen deze op het station. Daarna gaan we naar de plek waar de plek waar de communistische partij van China is opgericht. Daar is nu een museum waarin wordt getoond hoe het klimaat ontstond om de partij op te richten en hoe deze is ontstaan.
Nadat we de tafel bekeken hebben waaraan de vergadering van de oprichting daadwerkelijk heeft plaatsgevonden gaan we naar Qinbao, een nederzetting uit de Ming-tijd die inmiddels behoorlijk toeristisch is geworden, maar toch nog behoorlijk schattig is, zeker als je het afzet tegen de rest van Shanghai. We bezoeken wat openlucht-museum-achtige bezienswaardigheden en eten wat snacks: een zoete lotus-wortel gevuld met rijst, een deeg-dingetje gevuld met rode bonen en testikels op een stokje.
Als we uitgekeken zijn hebben we nog tijd om naar het propaganda-poster museum te gaan. In dit museum, wat behoorlijk verstopt zit in een kelder van een appartementenflat, staat een grote verzameling propaganda posters van de jaren '30 tot eind vorige eeuw. Het is heel interessant om te zien wat voor posters er gemaakt werden. Je kunt er goed aan zien wat in die tijd belangrijk gevonden werd door mensen die propaganda maakten en welke technieken gebruikt werden om mensen te beinvloeden.
We gaan na de supermarkt en hebben daarna nog tijd om uit eten te gaan. Omdat dit de laatste keer is dat we samen in China kunnen eten gaan we naar een wat luxer restaurant. Isa neemt een Shanghai-style (en dus zoet) tofu-gerecht in een zoete saus. Ik neem een Sichuan-style (en dus pittig) gerecht met ganzen-ingewanden, sperzieboontjes en sichuan-pepertjes die vreemd smaken en je mond laten tintelen.
Als we ons plekje zoeken in de trein blijken we een zitplaats in plaats van een sleaper te hebben. Omdat de trein die we op het oog hadden een week van tevoren al helemaal vol zat hadden we inderdaad een andere trein aangewezen, maar omdat de prijs vrijwel hetzelfde was gingen we er vanuit dat dit ook een sleeper was. Jammer maar helaas. We zitten 's avonds nog een tijdje in de eet-en-relax wagon en slapen uiteindelijk alsnog wel in de zitplaatsen.

Tags: shanghai, china