Cruisen over de Yangzhi River - Reisverslag uit Yangzhi, China van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Cruisen over de Yangzhi River - Reisverslag uit Yangzhi, China van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Cruisen over de Yangzhi River

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

24 Augustus 2012 | China, Yangzhi

Als we bij de boot aankomen blijken we een Chinees stel, een Chinese jongen en een Duitse jongen als kamergenoten te hebben. Hij heeft computer science gestudeerd en een paar jaar in de IT gewerkt, en is nu een tijd aan het reizen. Als hij klaar is gaat hij weer een baan zoeken. De stapelbedjes zijn zo'n 1.90m lang. Op de boot is een bovendek vanwaar je de omgeving kan bekijken en op de begane grond heb je een restaurant. Ook ontbreekt natuurlijk de heetwaterkraan niet om noodlesoepjes, aardappelpureetjes en koffie en milk-tea te maken die je in de supermarkt kan kopen.
We socializen met vier Britten waarvan er een een jaar in Shanghai heeft gewerkt en de rest twee maanden aan het rondreizen is. Een van hen, Olly, blijkt anthropologie en geschiedenis te studeren. We gaan vroeg slapen. Morgen gaan we al vroeg door de eerste gorge heen en die willen we niet missen.

25-08
We worden rond een uurtje of 6 wakker gemaakt doordat er met de boot en door de intercom getoeterd wordt. Er staat namelijk een tripje naar een tempel op het programma. De excursies leken ons nogal overpriced en we hadden er niet al te beste verhalen over gelezen dus we hebben van tevoren niks gekocht in de hoop later lokaal lagere prijzen te kunnen vinden. Deze tempel vonden we wel erg vroeg dus bleven we nog een uurtje liggen. Achteraf hoorden we dat het inderdaad ook niet zoveel voor had gesteld.
Als we opstaan gaan we ontbijten op het bovendek. We hebben in de supermarkt bergen fruit gekocht die stevig afgeprijsd waren omdat ze snel op moesten, dus we ontbijten met meloen, dragonfruit, bananen en perziken.
De gorge waar we doorheen varen is supermooi. Het water lijkt vrij laag te staan. De rotsen zijn namelijk de eerste 30 meter niet begroeid en daarboven grotendeels wel. Hierdoor steken ver boven het water uit. Elke keer als we om een hoekje varen staat er weer een nog prachtiger uitzicht te wachten. Het water waardoor we varen is wat minder mooi. Chinezen lijken weinig met het milieu op te hebben. Het water is bruin en ligt vol met troep.
Om 12:00 is het tijd voor de tour door de lesser three gorges. Volgens sommigen is dit nog mooier dan de grote drie gorges, dus we willen hem wel doen. Wel vinden we hem nogal duur. Jimmy had hem ons proberen te verkopen voor 260 en zakte uiteindelijk naar 200. Op de boot wordt 200 gevraagd. We gaan aan wal en proberen de tocht goedkoper te krijgen bij de mensen van de boot zelf, maar 200 blijkt de minimale prijs, al had het misschien goedkoper gekund als we het bij lokale bootjes hadden geprobeerd, maar vanaf de plek waar we stonden leek het alsof dit de enige optie was en we wilden het wel echt doen.
Op de toeristenboot, waarop we zijn overgestapt, heerst een streng regime. Je mag om voor ons onverklaarbare redenen af en toe niet op het voor- en achterdek. Voor het bovendek met 30 yuan extra betaald worden, wat de hele boot collectief weigert. We lunchen met papaya, banaan, tofu en eitjes. Deze eitjes blijken een andere vorm van preserved eggs: het eiwit is gele jelly geworden en het eigeel een geel-zwart prutje wat nog gedeeltelijk vloeibaar is. Ook drinken we kiwi-sinaassappel-badjoe-cocktail die we van tevoren hadden gemaakt.
Het is erg toeristisch maar wel heel erg mooi. Hoe verder we varen, hoe meer deze aftakking van de rivier verkleurt van troebel bruin naar helder groen met misschien soms wel een blauw tintje. Ook ligt het niet meer vol afval. De aftakking is minder breed waardoor je nog meer tussen de rotsen zit,. De rotsen zijn hier ook mooier dan hun grotere broers aan de Yangtzi.
Op de helft van de tocht stappen we over op een kleinere boot. Er wordt een halve eftelingattractie van gemaakt met zingende en fluitende mensen die we onderweg tegenkomen. Om ons tegen de zon te beschermen zit er een groot zijl over de boot heen waardoor we helaas niet zoveel kunnen zien. Er zit een man in de boot constant een verhaal in het Chinees door de microfoon heen te schreeuwen, wat alle Chinese toeristen schijnbaar erg leuk en grappig vinden, maar wij krijgen nijgingen de speakers te blokkeren. Onderweg krijgen we een sleutelhanger uitgedeeld van deze man. Voor ons zit een andere buitenlander: een oudere vrouw uit Wisconsin, VS die les geeft in China, waarmee we wat praten over deze vorm van toerisme die Chinezen blijkbaar erg weten te waarderen.
Onderweg naar de 'ancient city' zijn we alledrie in een wat rebelse bui en besluiten we het bovendek op te sneaken. We hebben wat leuke gesprekken met deze Amerikaanse vrouw die op een hele leuke manier een tikkeltje impulsief en rebels is. Ze vindt Nederlanders altijd zo leuk en open en hecht veel waarde aan individuele rechten. Met name Isa is nogal verbaasd als ze later een voorkeur voor Bush boven Obama blijkt te hebben.
We stoppen bij de 'ancient city' die 1000 jaar oud zou moeten zijn. De flats die je vanaf het water ziet zien er wat minder oud uit en ook de rest van het stadje ziet er eigenlijk niet ouder uit dan enkele decennia. Wel zijn de mensen er allemaal erg aardig. Door het stadje heen wordt van alles gedroogd in de zon: onder andere visjes, pepertjes en dierenhuiden.
Als we weer terugkomen op de boot gaat de toeterende man langs om iedereen 10 yuan voor de sleutelhanger te vragen. Wij geven liever de sleutelhanger terug.
Nadat we met de toeristenboot terug naar het schip gevaren zijn komen we om 18.30 terug op de boot. We besluiten te gaan kokerellen met bakken noodlesoup. We doen er tofu, bosuitjes, ei, paprika, tomaat en garnaaltjes die we net van lokale mensen hebben gekocht bij. Ondertussen varen we door de tweede gorge.
We maken nog een fles cocktail en gaan met drie van de Britten (Olly, Elliot en Tom) en de Amerikaanse vrouw op het bovendek zitten. De Britten hadden eerder in hun reis al een groot deel van hun geld opgemaakt en hadden daarom geen geld om de lesser three gorges tour te doen. Ze hadden wat door Wushan gewandeld en waren om 16:00 weer terug op de boot in de veronderstelling dat deze dan weer zou vertrekken.
Een gedeelte van de tweede (of derde?) gorge passeren we in de avond. In de schemering is het er mooi, maar in het donker is het wel een beetje pointless, al voegen de silhouetten van bergen bij maanlicht alsnog wel wat toe. Niet al te lang nadat de whiskey naar het bovendek is gehaald door de Britten gaan we slapen.

26-08
's Ochtends worden we weer rond 6:00 wakker getoeterd voor een excursie met een dragon boat die we maar overslaan. We blijven liever nog even liggen. We lopen even later wel het stadje omhoog en kopen daar wat dingetjes voor ontbijt: een geel maisbroodje, een soort pannenkoekje, een eitje en een bakje aardappels als wisselgeld.
We varen nog een tijd door de derde gorge (of gewoon mooie bergen) en eten nog wat meloen en tomaatjes. Om 12:00 gaan we van de boot af bij de three gorges dam, een gigantische dam om elektriciteit op te wekken. We gaan met de bus naar Yichang en moeten daar even wachten op een bus naar Wuhan. Ondertussen maken we een aardappelpureetje waar we extra tofu en bosuitjes bij doen. In de bus is weer weinig boeiends op het TV-scherm dus schrijf ik weer verder aan dit verslagje.