Toeval in Chongqing - Reisverslag uit Shanghai, China van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Toeval in Chongqing - Reisverslag uit Shanghai, China van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Toeval in Chongqing

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

23 Augustus 2012 | China, Shanghai

23-08
Als we allemaal wakker zijn zet Sarah een gezond ontbijt op tafel met yoghurtjes en veel fruit. De meloenen zijn hier superlekker. We gaan met zijn vieren de stad in. Isa laat wat kleren maken en Anthony opent een bankrekening voor zijn tijd in China. Ondertussen bel ik wat met aanbieders van Yangzhi river cruises.
In het centrum staat een torentje dat in de jaren '60 het hoogeste gebouw van Chongqing was. Het wordt inmiddels overschaduwd door gebouwen die tientallen malen hoger zijn.
We lunchen bij een hotpot restaurant. Dit is een soort Chinese manier van fonduen die erg pittig is en een specialiteit in Chongqing. We nemen een pot die door de helft is, waarbij een helft niet pittig is en de andere helft vol zit met drijvende pepertjes. We bestellen aardappeltjes, lotuswortel en andere groenten, tofu, koeienmaag, darmen en wat 'normaal' vlees. Het is allemaal heel erg lekker en wanneer we uitgegeten zijn is het wel een uurtje of 16:00.
We zouden eigenlijk nog naar een plek willen gaan waar we een repetitie van Chinese opera zouden kunnen bekijken, maar hiervoor is het dan te laat. We halen kaartjes voor de rivercruise. De snelle hydrofoil blijkt niet meer te bestaan, dus we gaan nu twee dagen lang cruisen over de Yangzhi river. Hierdoor moeten we Qingdao skippen.
We stappen in de bus om naar Cicikou te gaan, de oude stad van Chongqing. Sarah heeft een etentje van haar werk en stapt daarom onderweg de bus uit.
Als we aankomen stapt iedereen uit. We weten niet zeker of we er al zijn, maar het ziet er al wel gezellig en een beetje oud uit. We zitten nog steeds wel vol van de hotpot, maar Isa wil toch graag wat eten bij een straat-BBQ. En als je dan spiesjes uit kan kiezen wil ze toch wel weer veel verschillende dingen proberen en eindigen we toch met een aardige plaat met eten. Omdat Isa niet spicy besteld heeft vraag ik wat chilli ernaast om het lekker in te dippen.
Na wat rondlopen en rondvragen zien we een brug waar wat gaande lijkt. Er staan mensen met borden balonnen waar je op kunt schieten en er is een hoop gezelligheid op straat. Op de brug worden papieren wensbalonnen opgelaten, met vlammetjes erin waardoor ze opstijgen als een luchtballon.
Vanaf de brug zien we ook de oude stad liggen. De hoofdstraat met winkeltjes is nog maar voor de helft open, maar Isa vindt toch nog wat leuke dingetjes. Als we van de hoofdstraat aflopen komen we terecht in een leuk oud heuvelachtig dorpje van de rivier waar je heerlijk kunt verdwalen in de kleine straatjes.Voor Anthony is het een beetje een culture-shock maar bij vindt het prachtig om zo'n andere wereld te zien.
Als we uitgewandeld zijn besluiten we ook een ballon op te laten bij de brug. Iedereen om ons heen vindt het erg grappig om te zien en er worden veel foto's gemaakt. Tijdens het oplaten brandt er alleen een gaatje in. Hij stijgt wel op tot een flinke afstand, maar we zien hem uiteindelijk weer omlaag vallen op straat. Een Chinese jongen biedt ons aan om het opnieuw te proberen en geeft ons een nieuwe ballon. Deze stijgt wel goed op, maar gaat na een tijdje schommelen door de wind en vliegt in de fik. We zien hem uiteindelijk neervallen in de rivier.
Het is inmiddels te laat om nog met het OV te gaan, dus we nemen een taxi naar huis. Als we thuiskomen ligt Sarah al te slapen.

24-08
We kopen de volgende ochtend wat ontbijt voor Sarah. We halen yoghurtjes en dumplings die 'breakfast buns' genoemd worden. Er is nog fruit. We geven ook met zijn allen een wensballon aan Sarah die ze later vanavond met Anthony op zal laten.
We doen (veel te veel) inkopen in de supermarkt voor de Yangzhi river cruise en kopen kaartjes voor de nachttrein van Wuhan naar Shanghai en 2 dagen later van Shanghai naar Beijing. Om 13:45 gaan we de deur uit om op weg te gaan naar de Yangzhi river cruise. In het kantoortje porbeert Jimmy, de Chinees die ons de cruise verkocht heeft, ons opnieuw wat extra excursies te verkopen, maar dit aanbod slaan we af.
Om 15:00 stappen we in de bus die om 16:00 begint te rijden. Van de Chinese film die ondertussen aanstaat begrijp ik weinig, maar ik kan ondertussen wel verder schrijven aan dit verslagje. Na een kort misverstand over het al dan niet al betaald hebben van ons metro-kaartje (je moest blijkbaar ook betalen voor de roltrap, niet totaal ongeloofwaardig gezien de grootte) komen we aan bij het metrostation waar we hebben afgesproken met Sarah, onze couchsurfing-host. Ze staat samen met Anthony, een andere couchsurfer die ook net aangekomen is, al op ons te wachten. Sarah en Isa blijken elkaar al eerder ontmoet te hebben tijdens een 12-uur durende overstap op het vliegveld in Moskou vorig jaar. Het blijkt weer eens een kleine wereld. Isa had me al eerder verteld dat ze op het vliegveld zo'n aardig meisje tegengekomen was en daar blijkt geen woord van gelogen. Ze komt uit Australie en werkt nu een tijd in China als lerares Engels. Anthony is een aardige jongen die voor het eerst buiten de Westerse wereld reist om hier een half jaar Chinees te gaan studeren. Na een gezellige avond waarbij er steeds meer eten op tafel komt omdat dit toevallig ter sprake komt gaan we slapen.