Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Cambodia

Door: Matthijs85

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

11 Oktober 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ik moest op 7-10 om 10:00 's ochtends de boot van Don Det naar de bus richting Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodia hebben. Ik had om 9:15 gestoomde vis in bananenblad besteld als stevig ontbijt, maar dit bleek wel een tijdje te duren. Om 9:55 heb ik het maar to-go meegenomen.
Dit bleek echter niet echt nodig. Om 11:00 kwam het bootje pas aanzetten. De man van het bootje vroeg waar ik heen ging, en toen ik Phnom Penh zei reageerde hij op zo'n manier alsof dat wel eens een probleem zou kunnen worden, maar dat viel mee. De bus ging blijkbaar ook een uurtje later.

Bij de busstand kwam ik iemand tegen die ik de vorige avond nog bij de 4000 Islands Bar had gezien, die daar werkte om mijn visum te regelen. Naar eigen zeggen voor $1 meer, maar het zou ook best $9 kunnen zijn, aangezien en visum on arrival voor Cambodia na achteraf kijekn volgens mij maar $20 zou moeten kosten, en ik $29 betaald heb, maar goed, als ik het land maar in kwam, en dat lukte allemaal heel simpel.

In de bus werd een film aangezet, the Expendables, maar het bleef helaas bij deze ene, vrij matige film.
Bij de lunch probeerde ik eitjes met een baby kuikentje erin te kopen als snack voor onderweg, maar dit bleken helaas gewone eitjes.

Bij aankomst met andere reizigers een tuktuk naar de buurt met goedkope ho(s)tels geboekt, en nadat degene die ik op het oog had geen single kamers meer had wat verder rondgeshopt. Na 5 hotels in een kwartiertje een double met gratis internet, wifi en TV op de kamer gevonden voor $6

De volgende ochtend (8-10) heb ik een fiets gehuurd en ben ik door Phnom Penh gaan fietsen. Dat hier tijdens het Pol Pot regime in de jaren '70 iedereen uit gehaald was tot er nog maar 15.000 mensen woonden (nu weer een miljoen ofzo) was nergens meer aan af te zien.

Ik begon bij het genocide museum; erg indrukwekkend! Het was de oude S21 gevangenis, waar tijdens het Pol Pot regime veel mensen zijn gemarteld, en naar de 'killing fields' zijn gebracht. Door alle portretfoto's van mensen die er gemaakt werden, de botten, de verhalen van overlevers, de schilderijen van martelingen, de gevangenisomgeving en een overlevende die in het museum zijn boek verkocht kwam het allemaal erg dichtbij op een bepaalde manier.

Vervolgens heb ik het Royal Palace en de Silver Pagoda, Phnom Wat en nog een tempel bezocht. Erg mooi allemaal. En bovendien gezegend (of zoiets) door een Boeddhistische monnik.

Rond etenstijd begon het ineens flink te stortregenen. Ik heb voor de verandering eens Indisch gegeten in plaats van noodlesoep of rijst met spul. Alhoewel, het was alsnog rijst met spul natuurlijk (chicken curry). Het smaakte net zoals in India, erg lekker dus!

Nadat de regen iets minder was geworden heb ik Snowtown gekeken in het Flicks Movie House. Goede film!
Nadat ik nog een biertje had gedronken, en slang op een stokje had gegeten bij een lokaal tentje ben ik naar de Heart of Darkness gegaan. Een club die overrated zou zijn, maar waar je toch geweest zou moeten zijn.
Het was best leuk, maar niet heel bijzonder ofzo. Foute muziek, een volle dansvloer en een gratis pooltafel.

Na een ietwat korte nacht ben ik de volgende ochtend (9-10) naar Sihanoukville vertrokken, een kustplaatsje in Cambodia. Ik kwam 's avonds aan en heb een hotel geboekt en nog wat filmpjes gekeken op mijn hotelkamer.

Na een langere nacht ben ik Sinahoukville en de stranden die erbij horen gaan verkennen. Ik wilde dit eerst op de fiets doen, maar aangezien ik geen fietsverhuur kon vinden besloot ik dan maar een scooter te huren.. dacht ik. Het bleek een 125cc motor. Ook leuk! Ik besloot aangezien mijn beperkte ervaring in het besturen van gemotoriseerde voertuigen en mijn normaal gesproken op de fiets vrij risicovolle verkeersdeelname erg voorzichtig te rijden.

Ik kwam er op een smal weggetje in de rimboe achter dat je, als je wilt keren, een scooter beter niet aan de voorkant op kan tillen (aan de handvaten, waarvoor er eentje gebruikt wordt om gas te geven) met de motor aan. Vroem, daar ging ik achter mijn motor aan de bosjes in. Waarschijnlijk is daar een spiegeltje gebroken.
Ook kwam ik er met zo'n 15km/u al slalommend tussen de kuilen achter dat je op zand toch niet zoveel grip hebt als je denkt.

Maar goed, in het verkeer dus heel voorzichtig gedaan, dus niemand benadeeld. Sterker nog, ik heb zelfs mensen bevoordeeld! De politie hield me aan om te vragen of ik wel een rijbewijs had. Ik dacht dat ik een scooter gehuurd was, en was me totaal niet bewust van de noodzaak, die er eigenlijk ook niet schijnt te zijn, behalve om te voorkomen dat je politie om moet komen. Ik heb hem uiteindelijk $14 betaald, ruim het loon van een week voor de gemiddelde Cambodiaan. Hij dreigde de motor in beslag te nemen en ik had geen zin in gedoe, al had ik wellicht zo weg kunnen rijden als ik erop had gestaan het via de officiele weg te regelen.
Bij het inleveren van de scooter werd me nog eens $10 extra gecharged voor het gebroken spiegeltje en wat krasjes.

Na een leuke dag rondrijden en aardig wat spanning heb ik eerst een bus naar Siem Reap geboekt en de dag weer met wat filmpjes afgesloten.

Ik moest op 11-10 om 7:00 bij de bus zijn om naar Siem Reap te vertrekken. Kort nachtje weer dus; het lukte me niet vroeg te slapen.
De bus zette me af net buiten de stad, bij een aantal tuktuks. Na forse onderhandelingen wist ik een ritje naar een hostel te bemachtigen voor $3.50 (de overnachting zelf kost $2,-).

Tijdens het ritje merkte je goed wat de overstromingen hier gedaan hadden. Het water stond op sommige plekken tot over je knieen, en er was af en toe nog een finke stroming. Desalniettemin was iedereen aardig en vriendelijk.
Ik ben vroeg gaan slapen, om de volgende dag een lange dag te kunnen maken bij de tempels van Angkor.

Ik werd op 12-10 zelfs al om 6:30 wakker, door mensen van het hostel die de was aan het doen waren ofzo. Ik ben met een nog (hij stond vast op een nogal zware versnelling) ben ik lekker door het water gefietst, en daarna over de normale weg richting de tempels, ruines en resten van een oude metropool.

Ik had hier al veel over gehoord en van gezien, maar het was alsnog erg indrukwekkend! De gedachte alleen al dat hier in de 12e/13e eeuw al ongeveer een miljoen mensen bij elkaar woonden!
Hoogtepunt was voor mij niet Angkor Wat zelf, maar Ta Prohm: een tempel die nog redelijk in dezelfde staat is gelaten, en niet opnieuw is opgebouwd. De manier waarop de jungle zich hier had vermengd met het bouwwerk was erg bijzonder om te zien. Wortels van inmiddels behoorlijk grote bomen hadden zich met het bouwwerk versmolten, en leken deel uit te maken van de constructie zelf.

Ik had nog een berichtje van couchsurfers die met me wilden afspreken. Ze zouden om 19:00 ergens gaan eten, maar ik las dit net na 19:00, toen het flink aan het regenen was, dus ging liever niet op de gok daarheen kijken of ze er nog waren. Nog geen berichtjes gehad, en volgens mij is behalve Angkor weinig te zien in Siem Reap, dus denk dat ik morgen de bus pak naar Ko Chang, een eiland in het oosten van Thailand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2011

Een (hopelijk) unieke ervaring in de natuur...

22 Oktober 2011

Feesten in Thailand

22 Oktober 2011

Thailand

11 Oktober 2011

Cambodia

09 Oktober 2011

Laos
Matthijs

Ik schrijf hier over de reizen die ik maak.

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 30922

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2013 - 02 September 2013

Cuba

08 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Centraal Amerika

13 Juli 2012 - 02 September 2012

Rusland, China en Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: