Laos - Reisverslag uit Champasak, Laos van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Champasak, Laos van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Matthijs85

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

09 Oktober 2011 | Laos, Champasak

Na een lange busreis kwam ik op 4-10 om 18:00 aan in Savannakhet. De grensovergang ging allemaal erg makkelijk, behalve dat mijn visum wat duurder was dan verwacht ($41). Er stond meteen een pinautomaat en wat vrouwtjes die geld wilden wisselen, dus qua geld viel het verder ook erg mee.

Op het busstation van Savannakhet bleek dezelfde avond nog een lokale bus naar Pakxe te rijden, en omdat Savannakhet zelf me niet zo boeiend leek ben ik, na een eetpauze van 2 uur, daar maar direct ingestapt.

Dit was een erg grappige bus. Het gangpad was voor een groot deel verhoogd tot stoelhoogte, en er lag zeil overheen. Je moest hier dus overheen klimmen om in je stoel te komen. Omdat ik dacht dat er misschien wel iets onder het zeil lag wat kapot kon stond ik eerst een beetje te twijfelen wat ik zou doen, maar ik werd direct gerustgesteld door de vriendelijke locals dat ik er lekker overheen moest lopen.

Van tevoren verwachtte ik dat de bus om middernacht in Pakxe aan zou komen. We vertrokken om 20:00 en het zou een ritje van 4 uur moeten zijn. De rit bleek echter een stuk langer te duren. Om de haverklap werd er weer iemand voor z'n deur afgezet of was er een plaspauze van een minuutje. Op een gegeven moment ben ik in slaap gevallen, en toen ik wakker getikt werd was het tegen 5:00 de volgende ochtend (5-10).

Toen ik de bus uitliep dacht ik dat een vriendelijke local me hielp met mijn tas, maar dit bleek een tuk-tuk chauffeur te zijn. Hij vroeg me waar ik heen wilde. Ik wilde eigenlijk niet in Pakxe zijn maar in Champasak, een dorpje een paar kilometer verder. Er zou een boot moeten gaan, maar die ging volgens hem niet, dus heeft hij me op de East Market afgezet. Hier zouden om 8:00 Saewnthongs (pick-up trucks waar bankjes en een dakje in de laadruimte zijn gezet) naar Champasak moeten rijden.

Na ontbeten te hebben op de East Market heb ik wat onderhandeld met motors en tuk-tuks om me direct al naar Champasak te brengen, maar dit bleek erg duur. Ik heb eerst de markt verkend en een hoesje voor m'n telefoon gekocht, en daarna inderdaad zo'n Saewnthong gevonden.
Na een uur stilgestaan te hebben op de markt vond de chauffeur hem vol genoeg (sardientjes in een blik zijn er niks bij).
Het wachten was trouwens absoluut niet vervelend. De markt kwam letterlijk naar je toe(elke minuut kwam er wel weer iemand langs met haar koopwaar), en doordat je op bankjes tegenover elkaar zat was dit een mooie kans om met locals in contact te komen. Ik hielp een man met een blaar door er een pleister overheen te plakken, en op een gegeven moment kwam er een erg enthousiast meisje naast me zitten die wat Engels kon.

Na ongeveer een kwartiertje rijden kwamen we aan in Champasak. Het bleek een dorpje van 1 straat van ongeveer een kilometer lang. Ik heb er een hotelletje geboekt en een fiets gehuurd.

Ik ben naar Wat Phou gefietst, een ruine van een tempel in de stijl van Angkor Wat. Wat was het hier ongelofelijk mooi en rustig! Na de middag rondfietsen heb ik het plaatselijke gerecht Laap gegeten: een soort 'salade' van kleine stukjes vlees en lenteui met wat groente ernaast.

Omdat ik de afgelopen nachten niet zo veel had geslapen, er veel muggen waren in dit dorpje aan de rivier, en er verder ook vrij weinig te doen was ben ik vroeg gaan slapen.

De volgende dag (6-10) ben ik met een tuk-tuk, een bootje, een busje en nog een bootje naar Don Det gebracht, wat met een brug aan Don Khon verbonden is. Eerst was er nog wat onduidelijkheid omdat je Don Khong en Don Khon hebt, maar dat kwam gelukkig allemaal goed.

Op het laatste bootje ontmoette ik een Nederlander en een Brit en gingen we op zoek naar een leuk hutje waarbij je de zon kon zien ondergaan in de rivier.
Nadat dit gelukt was hebben we geluncht bij Adam's Bar en daarna een fiets gehuurd en lekker over de twee tropische eilanden gefietst. We hebben geen Irrawaddy dolfijnen gezien (zoetwater dolfijnen die alleen in dat gebied voorkomen), maar wel indrukwekkende watervallen gezien! (het type watervallen waar je in zou kunnen raften als je heeeel dapper (en/of dom) bent).

's avonds hebben we wat gegeten in de 4000 Islands Bar, en genoten van de 2 buckets for 1 happy hour deal. Het was een gezellige boel met een aantal aangeschoten mensen en we hebben nog met z'n elven gepoold.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Champasak

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2011

Een (hopelijk) unieke ervaring in de natuur...

22 Oktober 2011

Feesten in Thailand

22 Oktober 2011

Thailand

11 Oktober 2011

Cambodia

09 Oktober 2011

Laos
Matthijs

Ik schrijf hier over de reizen die ik maak.

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 30929

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2013 - 02 September 2013

Cuba

08 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Centraal Amerika

13 Juli 2012 - 02 September 2012

Rusland, China en Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: