Nog meer typhoons in Ha Long Bay en Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Nog meer typhoons in Ha Long Bay en Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Nog meer typhoons in Ha Long Bay en Hue

Door: Matthijs85

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

03 Oktober 2011 | Vietnam, Hué

Op zaterdag 1-10 nam ik 8:00 naar Ha Long Bay. Er zaten met een tour aan boord en ik was door 's ochtends zo'n tourguide aan te horen meteen al blij dat ik geen tour had geboekt. Wat ik wel had moeten doen was meteen een boottocht boeken door Ha Long Bay toen ik aankwam, want toen ik terug kwam van m'n hotel was het daarvoor te laat.

In de tijd die ertussen zat heb ik wel het toeristische gedeelte van Ha Long kunnen verkennen en nieuwe sandalen kunnen kopen. Mijn oude vielen namelijk uit elkaar daar. Iets in mijn maat vinden was nog lastig, maar uiteindelijk heb ik toch nog wat kunnen vinden, met verstelbare bandjes aan de achterkant, zodat ik ze toch paste. De indoor markt waar ik ze kocht had ook rijst waar je alles bij kon gooien wat je lekker vond, en dit heb ik bij mijn hotel opgegeten.

Ik heb besloten maar 1 nachtje bij mijn hotel te blijven, wat ik door 0,01 cent per nacht op hostelworld had geboekt. Ik hoopte op een promo-actie wegens het ontbreken van reviews, maar dit bleek een foutje te zijn. Nadat ik dit voor de eigenaresse had opgelost vond liet ze me deze prijs betalen, en heb ik haar beloofd een positieve review te plaatsen. Ook betaalde ik via haar een iets duurder boottochtje met taxi naar de tourist wharf.

Deze (overdekte) boottocht (op zondag 2-10) was erg mooi. Ik maakte eerst nog een klein beetje typhoon mee met flinke stortregens en overstroomde wegen, en het begin van de boottocht deed aan als een scene uit Pirates of the Carribean. Nadat we een druipsteengrot hadden bezocht, die belicht was met kleurlampen, klaarde het op. Zo kon ik Ha Long Bay in regen en in zon ervaren. We gingen nog langs een drijvend dorpje, en hebben een roeiboottochtje gedaan langs nog meer mooie bergen van kalksteen met uitstulpingen die uit het water opstegen.

Na de boottocht heb ik een tourbusje wat leeg terug ging naar Hanoi aangesproken, wat me na onderhandelen (je gaat toch leeg daarheen) voor een klein prijsje (+/- 2,50) terugbracht naar Hanoi.
Daar heb ik Bun Xao gegeten, een lokale specialiteit: noodels met burgertjes en iets wat me aan varkensoortjes deed denken. Hierna ben ik naar het treinstation gelopen om een kaartje te regelen voor Hue te kopen. Dit is een tijd de hoofdstad van Vietnam geweest. Er ging een trein om 19:30 en die zou om 9:30 de volgende dag aankomen.

De 'soft sleeper' plaatsen in de trein bleken erg comfortabel. Toch had ik een wat onrustige nacht door iemand die de hele nacht aan het bellen was, en vervolgens mensen die vroeg op andere plaatsen de trein uit moesten.

In Hue aangekomen bleek het weer te stortregenen, door de typhoon die eerder in de Philipijnen 16(?) mensen had gedood. Na een fijne wandeltocht, beschermd door de punthoed die ik eerder had gekregen, kwam ik aan bij het Hue Backpackers Hostel, die een bedje hebben voor $6,- per nacht. Vanaf daar schrijf ik nu ook dit verslag.

Ik heb er een tijdje over getwijfeld, maar vanwege het slechte weer heb ik besloten om morgenochtend direct door te gaan met de bus naar Savannakhet in Laos. Het bezoeken van de mausoleums sla ik maar over. Een tour heb ik geen zin in, en 50km bij elkaar door de regen fietsen om tombes te bezoeken die na de Taj Mahal eigenlijk alleen maar kunnen tegenvallen lijkt me toch niet echt wat.

Ik heb wel de citadel bezocht. Dit was gebouwd naar voorbeeld van het Forbidden Palace in Beijing, en daar had het inderdaad veel weg van. Het was alleen nogal een bouwvallige versie, die half hersteld was. Er zullen wel Amerikaanse bommen op gevallen zijn?

Omdat er in Laos geen banken schenen te zijn ben ik vervolgens wat banken afgegaan om US Dollars te regelen. Dit bleek wederom nogal lastig. Pas de vierde bank bleek dollars te verkopen. Hier moest ik een aantal formulieren invullen, en omdat ik de pincode van mijn credit card niet wist moest ik eerst gaan pinnen, om vervolgens Vietnamese Dong om te wisselen in Dollars. Ook moest ik daardoor twee keer een aantal formulieren invullen.

Na een lekkere pho bo (noodlesoep met rund), waar ik $1,- extra betaalde omdat ik door een plastic krukje zakte, kwam ik weer in het hostel aan. Daar kwam ik een Nederlander tegen, die weer andere Nederlanders was tegengekomen tijdens het reizen.
In Laos bleken ze nu toch banken te hebben. Misschien dus een beetje onnodige moeite, maar US$ schijnen in Laos en Cambodia toch erg handig te zijn, omdat het de meest gebruikte muntsoort is voor grotere bedragen, zoals guesthouses en reizen.

Tijdens Happy Hour (2 bier voor de prijs van 1) heb ik wat biertjes met ze gedronken in het hostel, en daarna hebben we ons naar de DMZ Bar verplaatst. Ik had de volgende ochtend om 7:00 die om 16:00 in Savannakhet aankwam, dus heb rond middernacht maar besloten verstandig te zijn en te gaan slapen.

  • 03 Oktober 2011 - 21:02

    Margriet:

    ha lieve matthijs leuk om je verslag te lezen, wat maak je alweer gekke dingen mee.
    Hoe is je gezondheid?
    hou je haaks en tot de volgende mail, liefs margriet

  • 03 Oktober 2011 - 23:44

    Matthijs:

    Gezondheid gaat wel goed :) Heb niet merkbaar ergens last van, behalve blaren op mijn voeten van de nieuwe sandalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2011

Een (hopelijk) unieke ervaring in de natuur...

22 Oktober 2011

Feesten in Thailand

22 Oktober 2011

Thailand

11 Oktober 2011

Cambodia

09 Oktober 2011

Laos
Matthijs

Ik schrijf hier over de reizen die ik maak.

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 30926

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2013 - 02 September 2013

Cuba

08 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Centraal Amerika

13 Juli 2012 - 02 September 2012

Rusland, China en Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: