Met vertraagde vluchten richting de typhoon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu Met vertraagde vluchten richting de typhoon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Matthijs Pontier - WaarBenJij.nu

Met vertraagde vluchten richting de typhoon

Door: Matthijs85

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

29 September 2011 | Vietnam, Hanoi

Op maandag 26-9 ben ik om 13:10 vanaf Schiphol vertrokken. Ik had een vlucht met overstap in Moskou, 1.5 uur overstaptijd. Ik zou hiermee de volgende dag om 8:10 s ochtends aankomen.

Omdat mijn vlucht 1.5 uur vertraagd werd, werd mijn vlucht omgeboekt naar een andere vlucht om 17:30 naar Beijing, met, na 6 uur overstaptijd, een aansluitende vlucht van 15:30 naar Hanoi die daar om 19:30 aan zou komen.


Na een nacht vliegen kon ik op dinsdag 27-9 in Beijing alleen geen boarding pass krijgen, omdat Aeroflot mijn ticket niet had omgeboekt en de telefoon niet opnam, en/of ze me op een volgeboekte vlucht van China Southern hadden gezet. Het personeel van Southern China was net zo behulpzaam als dat van andere Chineze luchtvaarmaatschappijen (niet dus, hun boodschap was 'wij kunnen er niks aan doen, je zoekt t maar uit') en na een hoop gedoe en uitleggen dat ze toch echt een alliantie met Aeroflot zijn aangegaan en ze het daarmee ook hun probleem maken, kwam ik uiteindelijk op een andere vlucht terecht die om 17:30 vertrok, maar wel met een overstap in Ho Chi Minh, waardoor ik om 23:00 aan zou komen. Voor mijn bagage zouden ze niet verantwoordelijk zijn.

In Hanoi ging het krijgen van een visum vrij vlot, en had ik mijn bagage ook vrij snel teruggevonden.
Er waren meteen vervelende mannetjes die me op een oneerlijke manier een veel te dure taxi in probeerden te praten, terwijl er gewoon een goedkope airport minibus ging. (leugens: 1) Airport minibus gaat niet meer. 2) Je moet een uur wachten). Voor alle duidelijkheid: ik ben met de airport minibus gegaan, die me volgens mij wel een beetje heeft opgelicht door me het dubbele te laten betalen om me op m'n adres te droppen, maar die euro die t scheelt met de eigenlijke verhoogde prijs kon me na anderhalve dag vliegen niet zoveel meer schelen. Om 0:30 's nachts kwam ik in mijn hostel aan, waar ik de receptie wakker maakte en er voor me open gedaan werd.

Die nacht speelde Ajax uit tegen Real Madrid, om 1:45 lokale tijd. Als het even kon wilde ik echt niet missen, dus heb ik geprobeerd op de beperkte PC's met beperkte internetverbinding de wedstrijd te kijken.
Het lukte minder goed dan gehoopt (in alle opzichten), maar ik heb in ieder geval goed bij kunnen praten met Isa :)


Nadat ik na een nacht niet echt slapen in vliegtuigen + 5 uur tijdsverschil om 4:00 in bed lag heb ik op woensdag 28-9 lekker uitgeslapen tot 14:00. Na wat rondvragen over de embassades aan t hostel ontdekte ik dat ik visa voor Laos, Cambodia en Thailand als het goed is aan de grens kan kopen, en pasfoto's daarvoor gehaald. Verder the old quarter en het gebied rond Hoan Kiem lake bezocht. 's Avonds lekker gegeten en een avondwandeling gemaakt.

Omdat ik alleen maar euro's en Vietnamese Dong op zak had ben ik ook nog langs een aantal banken geweest. Ik heb namelijk (waarschijnlijk) dollars nodig voor alle visa aan de grens. En aangezien die nogal in the middle of nowhere zitten ga ik daar dan liever niet zonder dollars heen. Dit bleek nogal lastig; banken gaven alleen dong en geen dollars.

Ik had donderdag 29-9 ingepland om dag voor Vietnam, maar omdat ik veel later dan verwacht was aangekomen had ik nog nauwelijks wat van Hanoi gezien. De bus naar Ha Long Bay, de volgende bestemming waar ik heen wil gaan, ging alleen 's ochtends vroeg om 8:00, en omdat ik toch ook nog wel wat van Hanoi wilde zien besloot ik hem de volgende ochtend te blijven. Ik had de avond ervoor al een hotel in Ha Long City geboekt, en boekte ook de bus.
Ik een fiets gehuurd om Hanoi te verkennen. In het verkeer is het nodig lef met voorzichtigheid te combineren, maar verder is het prima te doen.
Ik heb ontbeten met een lekkere noodelsoep (specialiteit van Hanoi) en veel rondgefietst. Ik heb het Mausoleum van Ho Chi Minh en het Presidential Palace bezocht (van de buitenkant dan), het Ho Chi Minh museum, de oudste universiteit van Vietnam, de Den Ngoc tempel, een kathedraal, het Military museum en het museum van de Revolutions in Vietnam.
's Middags heb ik een lekkere lunch gegeten, bij een tentje met alleen maar locals waar je kon kiezen wat je allemaal op je bord rijst wilde.

Ook nog een bank gevonden die wel dollars wilde geven, maar ik vond de rate nogal slecht ($89 voor 80 euro). Er bleek een vrouwtje voor de bank te staan die $92 gaf. Ook eens meegemaakt, geld handelen op de zwarte markt :)

Mijn lichaam leek dit allemaal vrij aardig te trekken. Soms voelde ik me wat slap na een stuk fietsen, maar ik zweette me ook het apelazarus in het vochtige, warme weer hier. Het stopte vaak als ik wat water had gedronken,

Toen ik hiermee klaar was, was het 16:00. Rond dit tijdstip beginnen alle musea enz. dicht te gaan, en had ik het idee dat er weinig was was ik nog niet gezien had. Bovendien begon het zachtjes te regenen, dus het leek me een goed plan om naar het hostel te gaan, om daar droog en met gratis internet te kijken of er nog wat leuks te doen was wat niet in de rough guide stond. Bovendien is er elke avond gratis bier om 17:00, dus als ik niet zou slagen, zou ik alsnog slagen en kunnen socializen met andere reizigers.

Toen ik achter internet zag, en andere reizigers erover hoorde praten, kwam ik er al snel achter dat er een typhoon op Vietnam afvliegt, die voor noodweer gaat zorgen in zowel Hanoi als Ha Long.
Op weeronline lijkt het allemaal wel mee te vallen, met windkracht 6 in Hanoi, en windkracht 3 in Ha Long Bay. Wel gaat het enorm stortregenen, en zouden er overstromingen kunnen zijn. Morgen (vrijdag 30-09) wordt er momenteel 196mm regen in Ha Long (dit was eerst 240mm ofzo, dus de verwachtingen gaan vooruit) en 73mm in Hanoi.
Als de bus morgen gaat, zal ik op de aankomstdag waarschijnlijk weinig doen. De volgende dagen wordt er al flink beter weer verwacht in Ha Long, maar alsnog zo'n 50mm regen per dag. Nauwelijks wind gelukkig. In overdekte boottochtjes rondvaren is alsnog wel leuk waarschijnlijk, maar door het nationale park wandelen zit er waarschijnlijk niet in. Zeker niet omdat bepaalde delen niet goed begaanbaar zijn na heftige regen.
Als de bus niet gaat (dit hoor ik morgenochtend) neem ik hem of de volgende dag, of ga ik als back-up plan met de nachttrein naar Sapa, een dorpje in de bergen. Dit is wel een hoop gereis (9 uur met de nachttrein), vrij prijzig voor 1 dagje (minimaal $25 heen + $25 terug), en het is maar hopen dat het in Ha Long Bay echt veel mooier weer is daarna. Er zijn wel verhalen over een 2e typhoon die vanaf de Philipijnen deze kant op zou vliegen, maar in de voorlopige voorspellingen lijkt dit nog niet voor grote weersverandering te zorgen hier...

Nadat ik dit op Facebook gepost heb veel bezorgde reacties beantwoord.
Ik ga geen gevaarlijke dingen doen (bovendien rijdt de bus niet als t gevaarlijk is, en gaan bootjes ook echt niet varen), en ik weet nu in ieder geval wat de doen bij een typhoon (hey dat rijmt :P)
Om 17:00 gezellig met andere reizigers gechilld, en verder weer lekker gegeten, en nu dus dit verslag aan het schrijven :)
Morgen vroeg op, rond 8:00 hoor ik of de bus gaat. Kan ik tenminste het ontbijt van het hotel (tot 9:00, vandaag was ik net te laat) ook eens meemaken.

Het ontbijt bleek de volgende ochtend (vrijdag 30-09) minder spectaculair dan verwacht. Een broodje sla en mayo, en koffie uit een kan zonder deksel (niet al te lang warm dus) en jasmijnthee. Ook bleek de bus niet te gaan. Ik zit dus nog een dag vast in Hanoi. Het is inmiddels 17:00 lokale tijd, en ik heb vooral ge-internet. Tijdens een half uurtje waarin het minder regende heb ik een soort noodle-blokjes en gefrituurde tofu gegeten die je in een sausje kon dopen. Best lekker :)

Ik heb tijdens het internetten een soort couchsurf meet-up georganiseerd, en afgesproken om 18:30 met een Belg en een Nederlandse, en om 20:00 komen daar waarschijnlijk nog een stuk of vier anderen bij :)
Ik denk dat ik nu liever ga socializen met andere reizigers in t hostel met gratis bier dan op goed geluk door de regen lopen en hopen dat er nog kaartjes zijn voor de waterpoppenshow die net begonnen is

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2011

Een (hopelijk) unieke ervaring in de natuur...

22 Oktober 2011

Feesten in Thailand

22 Oktober 2011

Thailand

11 Oktober 2011

Cambodia

09 Oktober 2011

Laos
Matthijs

Ik schrijf hier over de reizen die ik maak.

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 30922

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2013 - 02 September 2013

Cuba

08 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Centraal Amerika

13 Juli 2012 - 02 September 2012

Rusland, China en Japan

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: